دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

موفقیت چشم گیر یگان‌های رزم استان فارس در عملیات بیت المقدس ۷ 

عملیات بیت المقدس ۷ یکی از عملیات‌های تهاجمی رزمندگان در دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود که بعد از تصرف منطقه شلمچه توسط نیرو‌های ارتش بعث عراق انجام شد، اما یکی از مواردی که در این عملیات بسیار مهم، موفقیت چشم گیر یگان‌های رزم استان فارس بود که توانستند خط را بشکنند و به جلو پیشروی کنند.
کد خبر: ۶۷۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶ - 11June 2024

موفقیت چشم گیر یگان‌های رزم استان فارس در عملیات بیت المقدس ۷ به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، تاریخ دفاع مقدس همواره صحنه عملیات‌های گوناگونی بوده که رزمندگان اسلام در آن به دو شیوه دفاعی یا هجومی عمل می‌کردند و اکثر در عملیات‌های هجمومی که در یک مقطعی از دفاع مقدس آغاز شد توانستند با رشادت‌ها و حماسه آفرینی‌های خود از دشمن بعثی تلفات خوبی بگیرند و غنیمت‌های بیشماری کسب کنند.

پس از عملیات بیت‌المقدس ۶، جنگ وارد مرحله دیگری شد. عراق که به نحو بی‌سابقه‌ای تقویت شده بود، سعی کرد با استفاده از امکانات وسیع نظامی و نیز به کارگیری تجارب گذشته، صحنه جنگ را به نفع خود تغییر دهد و در حالی که اغلب یگان‌های رزمی ایران در جبهه شمالی مستقر بودند، ارتش عراق در تاریخ ۲۸/۱/۶۸ با هجوم به منطقه فاو - که با استفاده از سلاح‌های شیمیایی همراه بود، توانست این منطقه را بازپس گیرد. 

دومین هجوم عراق، در تاریخ ۴/۳/۶۷ بود که طی آن منطقه شلمچه از تصرف قوای ایران خارج شد همچنین چند روز بعد و در حالی که ارتش عراق آماده می‌شد تا به جزایر مجنون حمله کند که در این بین «عملیات بیت‌المقدس ۷» توسط سپاهیان اسلام طراحی و سپس اجرا شد.
عملیات بیت المقدس ۷ در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۶۷ اوایل بامداد، با رمز یا ابا عبدالله حسین (ع) در منطقه عمومی شلمچه با هدف انهدم نیرو‌های دشمن انجام شد که نقش یگان‌های استان فارس در این عملیات برجسته است و لشکر ۱۹ فجر به استعداد شش گردان پیاده؛ لشکر ۳۳ المهدی (عج) به استعداد شش گردان پیاده و گردان مستقل زرهی ۲۸ صفر به رزم در مقابل دشمنان پرداختند و خبرنگار دفاع پرس سعی دارد طی گزارشی کوتاه عملکرد آن دلیرمردان را تشریح کند.

در کتاب تاریخ توصیفی نقش و عملکرد استان فارس در دفاع مقدس ذکر شده که با شروع عملیات گردان‌های لشکر ۱۹ فجر که در خط پدافندی جزیره مستقر بودند بعد از بازسازی و تقویت با دشمن مقابله کردند و ضمن شکستن خطوط دشمن که تازه متصرف شده بودند به بخشی از اهداف از پیش تعیین شده دست یافتند؛ اما با توجه به پاتک‌های شدید دشمن گرمی هوا و جایگزین نشدن نیرو‌های تازه نفس دستور عقب نشینی صادر شد ولی لشکر ۱۹ به استعداد یک گردان در خط پدافندی مستقر شده و به ادامه مأموریت پرداخت.

لشکر ۳۳ المهدی (عج) نیز با شروع عملیات از جناح، راست به منظور شکستن خط دشمن پیشروی کرد و با تصرف پد و پاسگاه بوییان و کله گاوی با کمک تیپ الغدیر ضریب اطمینان از جناح راست را افزایش داد.

گردان‌های عمل کننده خط را شکستند و با پیشروی پاسگاه بوییان و کله گاوی را تصرف کردند. دشمن با آتش توپخانه و بمباران‌های سنگین به مقابله برآمد گردان‌ها در برابر آتش سنگین ایستادگی کردند، اما به علت گرمای طاقت فرسا و کمبود برخی از گردان‌ها مجبور به عقب نشینی شدند.

گردان ثارالله این لشکر نیز برای ایجاد وقفه مقابل دشمن در خط ماند تا نیرو‌های همجوار به عقب برگردند. آنها در برابر تانک‌ها ایستادند و تعدادی شهید شدند و تعدادی هم به اسارت دشمن در آمدند. تعدادی از رزمندگان اسلام با استقرار در خاک ریز دوجداره با مقاومت خود جلو پیشروی نیرو‌های عراقی را گرفتند روز بعد با تشکیل خط آتش و انهدام تانک‌ها دشمن را مجبور به عقب نشینی کردند و به پدافند پرداختند.

واحد‌های زرهی لشکر‌های پیاده و گردان‌های مستقل زرهی از جمله ۲۸ صفر برای انجام مأموریت در عملیات بیت المقدس ۷ بسیج شدند و تانک‌های گردان مستقل زرهی ۲۸ صفر نیز به علت حجم نیرو و ترافیک در محور مذکور، فقط از مواضع روی در مرزی به حالت ایستا علیه مواضع دشمن اجرای آتش کردند و حرکت روبه جلو انجام نمیدادند مواضعی که در عملیات کربلای ۵ در مدت چند روز جنگ سخت در تک دشمن تصرف و تثبیت شده بود، در این عملیات به مدت چند ساعت به تصرف نیرو‌های خودی در آمد.

در پایان شاید بتوان گفت که یکی از نتیجه این عملیات، انهدام بخشی از نیرو‌های دشمن و نشان دادن اراده ایران برای ادامه عملیات در مناطقی بود که ارتش بعث دست به تهاجم می‌زد همچنین اسارت ۱۲۲۰ تن از نیرو‌های دشمن، انهدام ۸۰ دستگاه تانک و نفربر و ۴۰ قبضه توپ و ۲۰۰ دستگاه خودرو، به غنیمت درآوردن ۲۰ دستگاه تانک و نفربر، انهدام تیپ‌های ۲۸ و ۴۲۹ به میزان ۸۰ درصد، انهدام گردان‌های ۱ و ۲ کماندو لشکر ۱۹ عراق به میزان ۶۰ درصد و انهدام مابقی تیپ‌ها و لشکر‌های عراقی از جمله دست آورد لشکریان اسلام در این عملیات بسیار مهم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار